donderdag 1 november 2012

Startupbootcamp Amsterdam: acht startups binnen drie maanden na Demo Day gefinancierd

Tech Starters uitgedaagd om in 2013 het succes van afgelopen seizoen te overtreffen

Amsterdam 1 november 2012Startupbootcamp Amsterdam, onderdeel van de pan-Europese tech accelerator, gaat voor de tweede keer tien startups begeleiden. Het eerste seizoen was een doorslaand succes: tachtig procent van de deelnemers heeft binnen drie maanden investeringen binnengehaald. Ter vergelijking: bij andere accelerator-programma’s uit het Europese Startupbootcamp Netwerk lukt dat gemiddeld 50% van de startups. Startupbootcamp Amsterdam verwacht dat ook de twee startups die nog niet rond zijn met investeerders, de komende 4 tot 8 weken financiering binnen zullen halen. De totale waardering van de tien deelnemende startups ligt momenteel op bijna 20 miljoen euro. Vanaf 1 november kunnen nieuwe tech starters zich aanmelden voor een plek in het tweede seizoen van Startupbootcamp dat op 2 april 2013 van start gaat.


Naast het hoge investeringspercentage en de totale waardering heeft Startupbootcamp ook zijn steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van Amsterdam als innovatieve stad. Zo hebben zeven buitenlandse tech starters uit het programma zich gevestigd in de hoofdstad en hebben ze inmiddels gezamenlijk zo’n zeventig banen gecreëerd.

Momenteel zijn de startups druk bezig hun producten op de markt te brengen en zijn enkele van hen strategische partnerships aangegaan. Zo is Viewsy, de instore tracking-oplossing, samen met Boer & Croon de Nederlandse groei aan het voorbereiden en inventariseert Viewsy in samen werking met, onder andere Vodafone de mogelijkheden om niet alleen lokaal maar ook internationaal samen te werken. Momenteel groeit Viewsy’s omzet met ongeveer 50% per maand. Daarnaast is LayerGloss, de app publisher, voor twee jaar een exclusief partnership aangegaan met Big Balloon publishers, uitgever van o.a. Nickelodeon’s Dora tv-serie – en zal al op korte termijn een Sinterklaas-app uitbrengen. Ook Scrap Connection doet goede zaken en heeft inmiddels de eerste tonnen ‘scrap metal’ verhandeld via haar online platform.

Ook hebben veel startups betaalde pilots lopen bij grote partijen. Doctor Kinetic, producent van therapeutische spellen met Kinect-technologie, zal voor het eerst zijn product officieel presenteren tijdens het een groot fysio-congres in Maastricht en Poikos, eigenaar van de FlixFit-technologie, heeft verschillende pilots lopen bij grote online retailers in Europa en Azië. Ook Eigenta, semantische data search en recovery, en SocialExpress, social media monitoring, hebben pilots draaien bij een aantal Nederlandse corporate organisaties.

Poikos en Viewsy behoorden recentelijk tot de winnaars van het high profile startup event “IBM SmartCamp”. Beide zijn geselecteerd voor de Europese finale van IBM SmartCamp op 13 en 14 november in Berlijn.

De lat ligt hoger

Nu is het dus aan 10 nieuwe tech starters om een exclusieve plek te bemachtigen in de Startupbootcamp Klas van 2013. Wederom zullen Patrick de Zeeuw en Ruud Hendriks het project leiden en dragen Vodafone, ABN Amro, Boer & Croon, Samsung, PwC, Microsoft Bizspark VMWTaxand, AxiCom en Ymere hun steentje bij om de tech starters te accelereren. Volgens beproefd recept worden in drie maanden tijd tien startups klaargestoomd voor de Investor Demo Day, het hoogtepunt van het accelerator programma dat in 2013 op 28 juni wordt georganiseerd.

Na het succes van vorig jaar zullen de tech starters aan hoge eisen onderworpen worden. Patrick de Zeeuw, CEO van Startupbootcamp Amsterdam, legt uit: “Afgelopen seizoen ging al onze verwachtingen al te boven. Dankzij het enthousiasme van de mentoren, partners en investeerders tijdens en na het programma zijn wij nog gemotiveerder om het succes van afgelopen jaar te overtreffen.” De lat ligt voor komend seizoen dus nog hoger.

Vanaf 1 november kunnen tech starters uit de gehele wereld de uitdaging aangaan, door zich via http://www.startupbootcamp.org/europeans-cities/amsterdam/ met hun met hun bedrijf in te schrijven voor het accelerator-programma. Na een strenge selectieprocedure blijven er tien startups die op 2 april beginnen aan het intensieve drie maanden durende startup accelerator programma. Met de uitstekende resultaten uit het eerste seizoen, zullen zij gemotiveerder dan ooit zijn om hun droom na te jagen en met hun startup de wereld te veroveren!

Over Startupbootcamp
Startupbootcamp (of SBC) is het meest succesvolle startup accelerator-programma in Europa met een mentor- en alumni-netwerk dat zich uitstrekt over meer dan dertig landen wereldwijd. Het accelerator-programma biedt startups de kans om drie maanden lang intensief samen te werken met experts die zich beschikbaar stellen als mentor voor de teams. Door middel van een startkapitaal, een gratis werkplek en tal van sponsordeals kunnen de startups in drie maanden tijd de progressie maken die normaal jaren kan duren. Aan het einde van het programma presenteren de startups hun idee op Investor Demo Day aan enkele honderden lokale en internationale investeerders. Het programma loopt momenteel in Kopenhagen, Berlijn, Amsterdam en Dublin en breidt dit jaar uit naar Haifa (Israël). Per programma mogen tien startups meedoen.

Contact Details

Patrick de Zeeuw – Co-Founder Startupbootcamp en CEO Startupbootcamp Amsterdam
pdz@startupbootcamp.org
+31 (0)6 8142 9654

Emile Idzenga – AxiCom
Emile.Idzenga@axicom.com
+31 (0)6 2042 9460

Geen opmerkingen:

Een reactie posten