Amsterdam, 11 juni 2013
– Voor het inzetten van mobiele apparaten binnen de werkomgeving wordt het
steeds belangrijker een betrouwbaar en veilig systeem te gebruiken voor het
verstrekken van informatie. Dell heeft zes tips voor bedrijven en organisaties
die aan de slag (willen) gaan met mobile device management (MDM).
Werkomgevingen worden steeds mobieler. Als gevolg
zijn IT afdelingen vaker bezig met het faciliteren van veilige verbindingen
zodat werknemers onafhankelijk van hun locatie applicaties en data kunnen
gebruiken.
Of het nu gaat om
notebooks, tablets of smartphones, de grote verscheidenheid aan apparaten vormt
een uitdaging. Het maakt ook niet uit of ze eigendom zijn van het bedrijf of
van de werknemers, die deze apparaten bijvoorbeeld meebrengen in het kader van
een Bring Your Own Device (BYOD) beleid. Elk bedrijf moet voorkomen dat mobiele
apparaten een risico vormen, en ze dus zorgvuldig beheren. Hiervoor heeft Dell
zes tips geformuleerd waarmee organisaties het beheer van de mobiele apparatuur
optimaal in kunnen richten.
1. Inventariseer
de mobiele apparaten
Breng in kaart welke apparaten worden gebruikt door werknemers en voor welke taken ze deze apparaten gebruiken. De inventarisatie betreft niet alleen de apparaten zelf, maar ook op de applicaties en data die worden gebruikt en biedt een overzicht van de applicaties die op de apparaten zijn geïnstalleerd.
Breng in kaart welke apparaten worden gebruikt door werknemers en voor welke taken ze deze apparaten gebruiken. De inventarisatie betreft niet alleen de apparaten zelf, maar ook op de applicaties en data die worden gebruikt en biedt een overzicht van de applicaties die op de apparaten zijn geïnstalleerd.
2. Ontwikkel een
Mobile Device strategie:
Mobile Device Managament richt zich idealiter niet alleen op de huidige vereisten – maar houdt ook zicht op ontwikkelingen in de toekomst. Bedrijven doen er dan ook goed aan een middellange termijn plan op te stellen. Hierin wordt de ontwikkeling van het IT landschap opgenomen, de gevolgen voor werknemers op bijvoorbeeld het gebied van arbeidsvoorwaarden en de eisen die deze ontwikkelingen stellen aan de IT-afdeling. Het plan kan bijvoorbeeld aangeven of mobile device management binnenshuis of door een externe partij wordt geregeld.
Mobile Device Managament richt zich idealiter niet alleen op de huidige vereisten – maar houdt ook zicht op ontwikkelingen in de toekomst. Bedrijven doen er dan ook goed aan een middellange termijn plan op te stellen. Hierin wordt de ontwikkeling van het IT landschap opgenomen, de gevolgen voor werknemers op bijvoorbeeld het gebied van arbeidsvoorwaarden en de eisen die deze ontwikkelingen stellen aan de IT-afdeling. Het plan kan bijvoorbeeld aangeven of mobile device management binnenshuis of door een externe partij wordt geregeld.
3. Intergreer mobile device
management in het overkoepelende IT security beleid van het bedrijf:
Veel organisaties hebben een uitgebreid IT security beleid. Als dit nog niet het geval is kan de introductie van mobile device management een goed moment zijn voor het definiëren van een security beleid. Vervolgens is het zaak de richtlijnen te implementeren en ervoor te zorgen dat het personeel zich eraan houdt. Een essentieel onderdeel is het versleutelen van data bij uitwisseling tussen mobiele apparaten en het centrale netwerk. Daarnaast moet alle data op eindapparatuur standaard versleuteld zijn om een goede beveiliging te garanderen in het geval dat data wordt gestolen of verloren gaat. Indien nodig dient het bedrijf ook de mogelijkheid te hebben om data op mobiele apparaten op afstand te wissen
.
Veel organisaties hebben een uitgebreid IT security beleid. Als dit nog niet het geval is kan de introductie van mobile device management een goed moment zijn voor het definiëren van een security beleid. Vervolgens is het zaak de richtlijnen te implementeren en ervoor te zorgen dat het personeel zich eraan houdt. Een essentieel onderdeel is het versleutelen van data bij uitwisseling tussen mobiele apparaten en het centrale netwerk. Daarnaast moet alle data op eindapparatuur standaard versleuteld zijn om een goede beveiliging te garanderen in het geval dat data wordt gestolen of verloren gaat. Indien nodig dient het bedrijf ook de mogelijkheid te hebben om data op mobiele apparaten op afstand te wissen
.
4. Definieer
gebruikersrechten voor applicaties en data:
Het is belangrijk vast te stellen welke werknemers toestemming hebben om centraal beheerde applicaties te gebruiken op hun mobiele apparaat. Breng ook in beeld wie data mag inzien en bewerken. Wanneer het bedrijf ook de gebruikers en apparaten moet identificeren doet IT er verstandig aan extra oplossingen te implementeren voor identiteits- en toegangsbeheer.
Het is belangrijk vast te stellen welke werknemers toestemming hebben om centraal beheerde applicaties te gebruiken op hun mobiele apparaat. Breng ook in beeld wie data mag inzien en bewerken. Wanneer het bedrijf ook de gebruikers en apparaten moet identificeren doet IT er verstandig aan extra oplossingen te implementeren voor identiteits- en toegangsbeheer.
5. Sta het gebruik
van privé apparaten alleen toe als ze voldoen aan de veiligheidsrichtlijnen:
Wanneer een organisatie het personeel toestaat privé apparatuur te gebruiken voor het werk, wordt dit opgenomen in het mobile device management beleid. Een bedrijf kan de veiligheidsrichtlijnen echter alleen correct implementeren en beheren als de gebruiker de veiligheidsinstellingen van de smartphone- of tabletfabrikant niet zelf kan omzeilen. Dat houdt in dat jail-broken iOS-apparaten en rooted Android-apparaten niet te gebruiken zijn voor zakelijke doeleinden.
Wanneer een organisatie het personeel toestaat privé apparatuur te gebruiken voor het werk, wordt dit opgenomen in het mobile device management beleid. Een bedrijf kan de veiligheidsrichtlijnen echter alleen correct implementeren en beheren als de gebruiker de veiligheidsinstellingen van de smartphone- of tabletfabrikant niet zelf kan omzeilen. Dat houdt in dat jail-broken iOS-apparaten en rooted Android-apparaten niet te gebruiken zijn voor zakelijke doeleinden.
6. Integreer mobile device
management in het beleid voor systeembeheer:
Mobile Device Managment is essentieel als een bedrijf meer flexibiliteit voor mobiele eind apparaten en een veilig gebruik hiervan wil garanderen. Als het bedrijf al gebruik maakt van een oplossing voor systeembeheer en het beheren van de IT infrastructuur is de efficiëntie van MDM te vergroten door dit beleid te integreren met een algemeen plan voor systeembeheer. Hiermee hebben systeembeheerders de controle over alle servers, desktops en mobiele apparaten via één interface.
Mobile Device Managment is essentieel als een bedrijf meer flexibiliteit voor mobiele eind apparaten en een veilig gebruik hiervan wil garanderen. Als het bedrijf al gebruik maakt van een oplossing voor systeembeheer en het beheren van de IT infrastructuur is de efficiëntie van MDM te vergroten door dit beleid te integreren met een algemeen plan voor systeembeheer. Hiermee hebben systeembeheerders de controle over alle servers, desktops en mobiele apparaten via één interface.
“Er komt veel meer kijken bij de implementatie van
MDM dan het simpel installeren van software. De acceptatie van de
eindgebruikers is zeer belangrijk. De markt voor mobiele oplossingen is in de
laatste jaren explosief gegroeid omdat steeds meer mensen zelf het gemak van de
apparaten ontdekken. Nu willen de werknemers hun mooie, ergonomische en
multifunctionele apparaten ook gaan gebruiken op het werk,” zegt Alex van der
Plaats, brand manager bij Dell Software Group. “Wanneer veel verschillende
apparaten veilig zijn opgenomen in het MDM beleid van het bedrijf kunnen zij
flexibele werkmethodes stimuleren en de productiviteit en motivatie van de
werknemers verhogen.”
Kijk voor meer informatie over Dell en Dell KACE
op www.dell.nl
, www.dellsoftware.com of www.kace.com
KACE op Twitter: http://twitter.com/DellKACE
Over
Dell
Dell
Inc. (NASDAQ: DELL) luistert naar zijn klanten en levert innovatieve
technologie en diensten die hen de kracht geven om meer te doen. Raadpleeg voor
meer informatie www.dell.nl.
Dell Solutions Tour
Dell Solutions Tour
Op donderdag 13 juni aanstaande
organiseert Dell Nederland de Dell
Solutions Tour 2013. Op deze dag wordt je bijgepraat over hoe
IT-managers om kunnen gaan met de uitdagingen die de huidige
marktomstandigheden met zich meebrengen. Ook kunt u kennis maken met de
nieuwste zakelijke producten en oplossingen van Dell die tijdens Dell
Enterprise Forum zijn gepresenteerd. Als u dit evenement bij wilt wonen kunt u
zich aanmelden via jeff.ronge@axicom.com
Voor meer
informatie kunt u contact opnemen met:
|
|||
Simone Versteeg
|
Dell
|
+31 (0)20-674
4737
|
|
Jeff Ronge
|
AxiCom
|
+31 (0)20-754
6984
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten