donderdag 26 juli 2012

The Secret Lab bouwt ‘Foute souvenirs’-app voor WNF


Facebook-app zorgt voor laagdrempelige bewustwording ‘wildlife crime’

Het Wereld Natuur Fonds (www.wnf.nl) heeft voor de creatie van haar ‘Foute souvenirs’ Facebook-app een beroep gedaan op The Secret Lab uit Amsterdam. Deze creatieve ontwikkelstudio combineerde concept, design en development om binnen een maand een volledig functionele Facebook-app af te leveren. Het belangrijkste onderdeel van de app is een educatieve game, waarmee mensen spelenderwijs leren welke souvenirs je wel en welke je beter niet kunt meenemen terug van vakantie. De game kan ook gespeeld worden op http://www.foutesouvenirs.nl/.

De ‘Foute souvenirs’-app valt binnen een grotere campagne van WNF over ‘wildlife crime’, waarmee zaken als georganiseerde criminaliteit tegen wilde dieren en foute souvenirs onder de aandacht van de mensen gebracht worden. De illegale handel in bedreigde wilde dieren en planten bedraagt naar schatting jaarlijks 8 a 10 miljard. De Facebook-app vormt de aftrap voor de campagne. Mensen kunnen het spel overal spelen en het vooral ook delen met andere mensen om zoveel mogelijk vakantiegangers het goede voorbeeld te geven.

Voor het WNF geldt, net als voor andere NGO’s dat sociale platformen aan belang winnen. Op Facebook wordt direct de dialoog aangegaan met het publiek. Dat levert waardevolle informatie op over de perceptie van het WNF bij het publiek en over de fans zelf. Een ander voordeel is dat de 'likers' de belangrijke boodschap voor het WNF kunnen verspreiden, waardoor tegen relatief lage kosten een groot bereik wordt gerealiseerd. Dit is voor charitatieve instellingen met lage mediabudgetten erg interessant.

Cynthia van Zwol van WNF zegt hierover: “Met 43.000 ‘likes’ hebben wij in ieder geval een voortrekkersrol. We zijn echter nog niet tevreden. Dat zijn we pas als het grootste gedeelte van de Nederlanders fan van ons wordt. Samen met anderen kunnen we echt resultaten bereiken! Denk aan petities en tips voor duurzame levensstijl. Bij deze campagne gaat het natuurlijk om de bewustwording en het zou heel mooi zijn als het ons 10.000 extra ‘likes’ gaat opleveren.”

Over de samenwerking met The Secret Lab zegt Van Zwol: “We zijn wel een eigenwijze club met een duidelijke mening, dus soms was er wat discussie voor nodig om tot een goed resultaat te komen. We zijn enthousiast geworden door de kordate en snelle werkwijze. Die heeft ertoe bijgedragen dat we het project in hele korte tijd hebben kunnen uitvoeren.”

Martijn Boomsma, managing director van The Secret Lab, kan zich hierin vinden. “Deze opdracht was voor ons op twee vlakken bijzonder. Ten eerste omdat het een opdracht voor een NGO was. Dergelijke organisaties hebben zo hun eigen karakteristieken en uitdagingen, die een specifieke aanpak vragen. Omdat we voor meer NGO’s werken, weten we vrij goed wat er van ons gevraagd wordt. Daarnaast zijn we er ondanks de hoge tijdsdruk in geslaagd om met gebruik van html5 en javascript een mooie en goed functionerende app af te leveren. Ik ben dan ook trots op het team.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten