Facebook-app zorgt voor laagdrempelige bewustwording
‘wildlife crime’
Het Wereld Natuur
Fonds (www.wnf.nl) heeft voor
de creatie van haar ‘Foute
souvenirs’ Facebook-app een beroep gedaan op The
Secret Lab uit Amsterdam. Deze creatieve ontwikkelstudio combineerde concept,
design en development om binnen een maand een volledig functionele Facebook-app
af te leveren. Het belangrijkste onderdeel van de app is een educatieve game,
waarmee mensen spelenderwijs leren welke souvenirs je wel en welke je beter
niet kunt meenemen terug van vakantie. De game kan ook gespeeld worden op http://www.foutesouvenirs.nl/.
De ‘Foute souvenirs’-app valt binnen een grotere campagne van WNF
over ‘wildlife crime’, waarmee zaken als georganiseerde criminaliteit tegen
wilde dieren en foute souvenirs onder de aandacht van de mensen gebracht
worden. De illegale handel in bedreigde wilde dieren en planten bedraagt naar
schatting jaarlijks 8 a 10 miljard. De Facebook-app vormt de aftrap voor de campagne. Mensen
kunnen het spel overal spelen en het vooral ook delen met andere mensen om
zoveel mogelijk vakantiegangers het goede voorbeeld te geven.
Voor het WNF geldt, net als voor andere NGO’s dat sociale
platformen aan belang winnen. Op Facebook wordt direct de dialoog aangegaan met
het publiek. Dat levert waardevolle informatie op over de perceptie van het WNF
bij het publiek en over de fans zelf. Een ander voordeel is dat de 'likers' de
belangrijke boodschap voor het WNF kunnen verspreiden, waardoor tegen relatief
lage kosten een groot bereik wordt gerealiseerd. Dit is voor charitatieve
instellingen met lage mediabudgetten erg interessant.
Cynthia van Zwol van WNF zegt hierover: “Met 43.000 ‘likes’ hebben
wij in ieder geval een voortrekkersrol. We zijn echter nog niet tevreden. Dat
zijn we pas als het grootste gedeelte van de Nederlanders fan van ons wordt.
Samen met anderen kunnen we echt resultaten bereiken! Denk aan petities en tips
voor duurzame levensstijl. Bij deze campagne gaat het natuurlijk om de
bewustwording en het zou heel mooi zijn als het ons 10.000 extra ‘likes’
gaat opleveren.”
Over de samenwerking met The Secret Lab zegt Van Zwol: “We zijn
wel een eigenwijze club met een duidelijke mening, dus soms was er wat
discussie voor nodig om tot een goed resultaat te komen. We zijn enthousiast
geworden door de kordate en snelle werkwijze. Die heeft ertoe
bijgedragen dat we het project in hele korte tijd hebben kunnen uitvoeren.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten