woensdag 24 oktober 2012

Verizon publiceert Data Breach Investigations Report met momentopnames van cybercriminaliteit per bedrijfssector


Verizon publiceert Data Breach Investigations Report met momentopnames van cybercriminaliteit per bedrijfssector
 
Rapport biedt een gedetailleerd overzicht van cybercriminaliteit en diefstal van intellectueel eigendom binnen de retailsector, horeca, financiële dienstverlening en gezondheidszorg


Amsterdam, 24 oktober 2012 –
Verizon publiceert een reeks momentopnames van cybercriminaliteit per branche in het Verizon 2012 and 2011 Data Breach Investigations Report. Deze momentopnames bieden organisaties meer inzicht in de wereld van gegevensdiefstal en laten zien hoe bedrijven en individuen zich daar beter tegen kunnen wapenen. De rapportages omvatten een gedetailleerd overzicht van de stand van zaken binnen de retailsector, horeca, financiële dienstverlening en gezondheidszorg. Eén van de momentopnamen biedt een overzicht van de stand van zaken op het gebied van diefstal van intellectueel eigendom. Hier kunnen organisaties in verschillende sectoren zich steeds moeilijker tegen beschermen.

“Inzicht krijgen in wat er precies gebeurt wanneer er een beveiligingsincident plaatsvindt, is cruciaal om cybercriminaliteit preventief te bestrijden”, zegt Wade Baker, directeur van het RISK-team van Verizon. “Met onze meer doelgerichte analyses hopen we antwoorden te bieden op de vragen van bedrijven in alle delen van de wereld die niet alleen hun gegevens, maar ook hun reputatie willen beschermen.”

Belangrijkste bevindingen voor de verschillende sectoren
De nieuwe rapporten resulteren in de volgende belangrijke bevindingen per sector:
·         De financiële dienstverlening wordt geconfronteerd met enkele specifieke uitdagingen op het gebied van informatiebeveiliging. Deze sector is een waardevol doelwit voor cybercriminelen. Daardoor krijgen organisaties te maken met doelgerichte, hardnekkige aanvallen door cybercriminelen.
·         Aanvallen op deze sector stonden vooral in het teken van geld. Denk daarbij aan het direct stelen van geld (door toegang te krijgen tot interne rekeningen en applicaties) of indirecte diefstal (fraude gericht op individuele klanten). Veel van de aanvallen zijn gericht op pinautomaten, internetapplicaties en werknemers.
·         De sector kan de risico’s beperken door pinautomaten beter te beveiligen, nauwkeurig om te gaan met aanmeldingsgegevens, veilige toepassingen te ontwikkelen en medewerkers te trainen en hen bewust te maken van de risico’s en gevolgen van cybercrime.
·         De meeste aanvallen binnen de gezondheidszorg waren gericht op kleine en middelgrote instellingen (één tot honderd werknemers) en medische en tandheelkundige klinieken.
·         Deze aanvallen waren vrijwel allemaal het werk van criminele groepen die uit zijn op financieel gewin. Zij richten hun pijlen voornamelijk op kleine organisaties om de pakkans te verlagen. Ze stelen persoonlijke of betalingsgegevens voor frauduleuze doeleinden.
·         Bij de meeste aanvallen was sprake van hacking en werd malware gebruikt. Vaak waren deze aanvallen gericht op Point Of Sale-systemen (POS). Daarnaast blijkt het in de gezondheidszorg nodig om medische apparatuur en elektronische patiëntgegevens te beveiligen.
·         Organisaties kunnen het merendeel van deze incidenten voorkomen met een aantal relatief eenvoudige maatregelen, zoals het wijzigen van de beheerderswachtwoorden voor alle POS-systemen, het installeren van een firewall, voorkomen dat medewerkers via POS-systemen op internet kunnen en te zorgen dat de POS-systemen voldoen aan de richtlijnen van de PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
·         De retailsector wordt nog steeds geteisterd door een groot aantal inbreuken op de gegevensbeveiliging. Veel van deze aanvallen zijn afkomstig van groepen die handelen uit financiële motieven. Zij krijgen toegang tot het netwerk via POS-systemen die medewerkers dagelijks gebruiken. Cybercriminelen maken misbruik van zwakke, eenvoudig te raden of standaardwachtwoorden. Dit doen ze via diensten voor toegang op afstand.
·         De meest kwetsbare organisaties in deze sector zijn franchises en andere MKB-organisaties. Zij beschikken vaak niet over het interne personeel en de expertise die nodig is om zelf hun eigen beveiliging te beheren. Daarom gebruiken ze vaak oplossingen van externe leveranciers die meestal niet de juiste beveiliging bieden. In andere gevallen maken bedrijven gebruik van een kant-en-klare oplossing zonder na te gaan of deze oplossing in hun specifieke beveiligingsbehoeften voorziet.
·         Vaak zijn medewerkers betrokken bij beveiligingsincidenten, soms onbedoeld en soms met kwade opzet. Het komt regelmatig voor dat werknemers op een kwaadaardige e-mailbijlage klikken of een twijfelachtige website bezoeken vanaf een bedrijfscomputer. Daardoor kan malware het systeem binnendringen en krijgen cybercriminelen toegang tot andere netwerkapparatuur.
·      De horeca is met name kwetsbaar voor gegevensdiefstal. De afgelopen twee jaar vonden er binnen deze sector meer incidenten plaats dan in elke andere branche.
·      De POS-systemen die horecaondernemers gebruiken voor betalingstransacties blijken een eenvoudig doelwit voor georganiseerde criminelen.
·      De horecasector moet zich meer dan alle andere sectoren toeleggen op het nemen van preventieve maatregelen.
·          Over het algemeen is het uiterst moeilijk om identiteitsdiefstal te achterhalen. Hiervoor is specialistische kennis nodig. Veel incidenten blijven lange tijd onopgemerkt en vaak duurt het even voordat beveiligingslekken succesvol zijn gedicht. Bij aanvallen op intellectueel eigendom is er vaak sprake van een complot waarin mensen binnen en buiten de onderneming samenwerken. De meeste samenzweerders zijn werknemers (twee derde). Buitenstaanders maken vaak gebruik van directe en kwaadaardige technieken. Daarnaast doen ze regelmatig een beroep op mensen binnen de organisatie en ondersteunen hen met advies.
·         De meeste gegevens worden gestolen door vastberaden cybercriminelen die hun pijlen richten op intellectueel eigendom om snel financiële, technologische of andere voordelen te behalen. Aanvallers bundelen vaak verschillende methoden totdat ze een succesvolle combinatie vinden. Veel van deze combinaties beslaan meerdere stadia en aspecten.
·         Er is geen alleenstaande oplossing die waterdichte bescherming tegen aanvallen op intellectueel eigendom kan garanderen. De beste verdediging is een beveilingsaanpak gebaseerd op gezond verstand en feiten.

De vijfde editie van het jaarlijkse rapport van Verizon is gebaseerd op gegevens over 855 beveiligingsincidenten waarbij in totaal 174 miljoen gegevensbestanden werden gestolen. Dit is het op een na hoogste aantal sinds het Verizon RISK-team in 2004 begon met het verzamelen van incidentgegevens. Verizon werd bijgestaan door vijf partners die informatie aan het rapport bijdroegen: de Amerikaanse geheime dienst, de Nederlandse Nationale High Tech Crime Unit, de Australische politie, de Ierse Irish Reporting & Information Security Service en de Police Central e-Crime Unit van de London Metropolitan Police.
Voor het eerst publiceert Verizon het Data Breach Investigations Report naast het Engels ook in het Frans, Italiaans, Japans, Duits, Portugees en Spaans. Het rapport voor 2012 is eveneens verkrijgbaar als iBook.
Via dochteronderneming Terremark helpt Verizon organisaties met het beschermen van hun belangrijkste eigendom: hun gegevens. Gezamenlijk bieden zij een portfolio van krachtige beveiligingsdiensten voor onder meer governance, risicoreductie, compliance, identiteits- en toegangsbeheer, forensische analyse, gegevensbescherming en het beheer van bedreigingen en kwetsbaarheden. Deze diensten en oplossingen kunnen via de cloud en op locatie worden geleverd.  
Klik hier voor meer informatie over Verizon Security Services. Voor het laatste nieuws en analyses door ’s werelds meest gerenommeerde beveiligingsonderzoekers kunt u terecht op het Verizon Security-weblog.


Over Verizon Enterprise Solutions
Verizon Enterprise Solutions biedt wereldwijde verbindingen die de bedrijfsgroei bevorderen, ondersteuning bieden voor zakelijke innovatie en de samenleving verder helpen. Het bedrijf levert branchespecifieke oplossingen en een complete reeks van wereldwijde producten en diensten via veilige mobiele, cloud- en strategische netwerken en geavanceerde communicatieplatforms. Verizon Enterprise Solutions helpt organisaties om overal ter wereld in te springen op nieuwe kansen voor innovatie, investeringen en zakelijke transformatie. Raadpleeg voor meer informatie verizon.com/enterprise.


Over Verizon
Verizon Communications Inc. (NYSE, NASDAQ: VZ) heeft zijn hoofdkantoor in New York en is marktleider in het leveren van breedband en andere draadloze en draadgebaseerde communicatieoplossingen aan consumenten, bedrijven, de overheid en groothandelaren. Verizon Wireless runt het meest betrouwbare draadloze netwerk in de VS met meer dan 96 miljoen retail-klanten door het land. Ook biedt Verizon geconvergeerde communicatie, informatievoorziening en entertainmentdiensten via het meest geavanceerde glasvezelnetwerk van de VS en levert het bedrijf naadloze zakelijke oplossingen aan klanten over de hele wereld in meer dan 150 landen. Verizon maakt gebruik van een divers personeelsbestand van meer dan 188.000 mensen en behaalde in 2011 als Dow 30 aangeschreven een geconsolideerde omzet van 111 miljard dollar. Voor meer informatie, bezoek  www.verizon.com.

         
####

VERIZON'S ONLINE NEWS CENTER: Verizon´s persberichten, speeches en biografieën van bestuursleden, mediacontacten, hoge kwaliteit video, beelden en andere informatie zijn beschikbaar op Verizon's News Center: http://www.verizon.com/news /. Voor het ontvangen van persberichten per e-mail, ga naar de News Center en registreer voor aangepaste automatische aanlevering van nieuwsberichten van Verizon.

Dit betreft een niet-officiële vertaling. Voor de officiële tekst verwijzen wij graag naar ons originele Engelstalige bericht.



Media contacts:

                                                                                    Janet Brumfield 

                                                                                    +1 614 723 1060
                                                                                     janet.brumfield@verizon.com

 Xavier Gonzalez 
+1 305 961 3134

Nilesh Pritam
+65 6248 6599

Clare Ward
+44 118 905 3501


Hartelijke groet/ Kind regards,

Dina-Perla Marciano
 
global technology PR

Dina-Perla Marciano | axicom | watertorenplein 4b | 1051pa | amsterdam | t: +31 (0)20 75469 86 | f: +31 (0)20 75469 88 | m: +31 (0)6 30 045 484 | dina-perla.marciano@axicom.com|www.axicom.com |linkedin| follow us on Twitter here or follow my personal account here

Geen opmerkingen:

Een reactie posten