Winnaars OutSystems Agility Awards bekend
Maarssen – 24 april, 2012 - OutSystems, de leverancier van het Agile Platform, heeft een OutSystems Agility Award toegekend aan de Gemeente Den Haag. De applicatie Mijn Haagse Werkzaamheden(MHW) werd beloond voor de succesvolle inzet van de Agile-ontwikkelmethode bij de ontwikkeling op het Agile Platform. MHW is een toepassing voor het beheer van infrastructurele projecten en wegwerkzaamheden binnen de gemeente Den Haag. De applicatie, die binnen tijd en budget is opgeleverd, stelt de gemeente in staat haar regierol op infrastructurele werken adequaat uit te voeren. Het project levert bovendien een aanzienlijke kostenbesparing op. De ontwikkeling was volledig in handen van IT-dienstverlener COOLProfs, die tevens het beheer voor haar rekening neemt.
De OutSystems Agility Awards worden sinds 2009 toegekend aan teams en organisaties die de Agile methodologie en iteratieve, gebruiksgerichte ontwikkeling volledig hebben omarmd bij projecten applicatie-ontwikkelprojecten met het Agile Platform. Eens per kwartaal worden de awards uitgereikt aan de projecten die het meeste voordeel leverden voor de business. Eerder werden twee projecten van Nederlandse bodem beloond met een OutSystems Agility Award: Van Ameyde (2009) en TNT (2010). Dit keer was er één Nederlandse winnaar: Gemeente Den Haag.
MHW is een applicatie voor het beheer van infrastructurele projecten en wegwerkzaamheden binnen de gemeente Den Haag. De toepassing omvat de complete projectdoorloop van planning en budgettering tot en met de acceptatie en facturering van projecten in de openbare ruimte. De module voor projectplanning is naadloos geïntegreerd met het onderdeel om lopende activiteiten op de voet te volgen. Hier kunnen gemeenteambtenaren onderling informatie uitwisselen en deze delen met externe partijen, zoals constructiebedrijven en ingenieurs. Ook is de applicatie gekoppeld aan de GIS-dienst (ESRI) van Den Haag en aan de Oracle Maps database (die alle objecten van de stad bevat). De wettelijk verplichte notificaties van alle infrastructurele projecten worden automatisch gegenereerd.
“MHW biedt ons een efficiënt, hoogwaardig systeem om infrastructurele projecten binnen de gemeente te registreren, te monitoren en te managen. Dankzij de directe koppeling tussen de projecten en de reguliere werkzaamheden, kunnen we efficiënter werken en zuiniger omgaan met het geld van de belastingbetalers. De mogelijkheid die we sleutelgebruikers hebben geboden om via de Agile-ontwikkelmethode terugkoppeling te geven tijdens de ontwikkeling van de applicatie, heeft geresulteerd in een 100%-acceptatie van de applicatie en een zeer soepele uitrol”, aldus Bas Contant, teamleider Projecten en Advies bij Stadsbeheer Informatiemanagement van de Gemeente Den Haag.
“De huidige groep Agility Award-winnaars bevat een scala aan verschillende oplossingen, gebouwd met het Agile Platform. We kunnen constateren dat de snelheid en prestaties van ons Agile Platform in combinatie met agile-ontwikkeling de juiste keuze blijkt voor bedrijven in alle soorten en maten, van efficiencyoplossingen voor lokale overheden tot mobiele applicaties voor luchtvaartmaatschappijen”, aldus Mike Jones, VP Marketing bij OutSystems.
Naast Gemeente Den Haag vielen er vier Portugese bedrijven in de prijzen. Hotel das Amoras vernieuwde haar website met een online boekingssysteem, een oplossing die faciliteiten en activiteiten promoot en implementeerde een management systeem voor marketingcampagnes rondom klantretentie. De portaalapplicatie van de Portugese vereniging voor verzekeraars Associação Portuguesa de Seguradores die gebruikt wordt door interne gebruikers en het algemene publiek, moest worden vernieuwd met het oog op behoeften vanuit de business. Het APS Improvement Project heeft geleid tot betere prestaties en een grotere gebruiksvriendelijkheid, waardoor de algehele user experience aanzienlijk verbeterd is.
De laatste twee partijen zijn beide Portugese vliegmaatschappijen. Megasis/TAP ontwikkelde het systeem e-FT: Formulários Electrónicos de Tráfego om het aanmaken van trafficformulieren te automatiseren. Vliegmaatschappij SATA Airlines verwerkt en controleert met hun Manifest Managementapplicatie de verkopen van de crew members aan boord van internationale vluchten. Dit laatste project verdient een nadere uitleg.
Voor de ingebruikname van de Manifest Managementapplicatie werden de verkopen van de SATA-crewleden op papier bijgehouden en later verwerkt in de verschillende systemen. Dit was redelijk arbeidsintensief en er ging regelmatig iets mis, waardoor de crewleden hun bonussen misliepen. Met de Manifest Managementapplicatie kunnen de crewleden met hun eigen mobiele telefoons, op basis van BYOD, de verkopen eenvoudig delen. De workflow van de verkoopketen wordt hierbij direct geïntegreerd. De oplossing is gekoppeld aan zowel het operationele systeem (met informatie over de vlucht en de crewleden) als met SAP voor de berekening van individuele bonussen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten